Sunday, March 28, 2010

Yang masih saya ingat

Salam

Saya masih ingat...
Dulu saya perlu menghadapi beberapa orang penting dalam division X,
atas hal jemputan ke suatu majlis penting yang kami (pelajar) anjurkan.

Bekerja di bahagian jemputan sedikit sebanyak mengajar saya
untuk bersemuka dan berkomunikasi dengan pelbagai pihak.

Sudah pasti yang agak susah bagi saya apabila menghadapi "orang penting".

Sewaktu tiba di division X, semua kad jemputan yang telah kami siapkan
disemak terlebih dahulu oleh Puan Y, yang memang kami kenal sebelum ini.
Pada mulanya kami beramah dengan mesra,
tapi sedang kad-kad disemak,
tiba-tiba salah satu kad dilemparkan di hadapan kami.
Muka Puan Y juga turut berubah.
Ya, kami terdiam...apa kesilapan kami?
Rupa-rupanya, ejaan nama Datin Z salah.
Silap saya juga, tidak menyemak dengan teliti.

Kami berjumpa dengan setiausaha Datin Z,
untuk memberi kad-kad yang telah sempurna kepada VVIP lain.
Tapi tiada kad untuk Datin Z, lalu setiausahanya bertanya.
Saya jawab,
"Biar kami pulang dan perbetulkan nama terlebih dahulu,
besok kami datang lagi".

Kakak A (S/u Datin Z) berkata,
"Takpe je, Datin OK ... bak sini kad tu.."
Kakak A membelek dan sekali lagi mengiakan kata-katanya tadi.

Kami duduk di bilik menunggu,
menungu Datin Z habis mesyuarat.
Bila diberitahu kedatangan kami,
Datin Z meraikannya dengan baik, menjemput kami menjamah kuih
yang dibuat bersama anak perempuannya,
dan bersikap sangat bersederhana dengan kami.
Kemudian, kami bergambar :)

Saya tak pasti pada orang lain,
tapi biasanya bagi saya,
sikap moderate dan low profile lah yang mengikat hati saya.
[Mungkin kerana kadang-kadang saya agak fussy & being idealist & having high expectation dalam sesetengah hal, jadi bila bertemu dengan orang-orang seperti ini, sekurang-kurangnya
sikap mereka menjadi pesanan kepada saya ]

Wassalam

No comments: