Wednesday, May 19, 2010

Over Protective

Benarkah wanita kebanyakannya bersikap over protective?
Benarkah wanita adakalanya terlalu possessive?

Sebagai wanita, saya tak dapat menyangkal persoalan tersebut.
Saya bersetuju lebih daripada 50%.
Walaupun saya akui, tidak semua wanita bersikap terlalu mengongkong dan mengawal.

Saya percaya,
seorang ibu yang protective akan sentiasa berhati-hati dalam memberi perhatian kepada anak-anak.
Seorang isteri yang protective sentiasa mengambil tahu tentang suaminya.
Seorang kawan yang protective sentiasa memastikan rakannya tidak dihancurkan oleh
orang lain.
Seorang kakak akan sentiasa mengambil berat tentang adik-adiknya.
Sikap protective sememangnya sangat perlu untuk menyisihkan sikap invidualistik,
namun yang mendatangkan masalah ialah sikap over protective.
Yang mungkin lahir daripada perasaan over possessive.

Tapi wanita,
ingin saya berkongsi pesanan emak kepada saya;
"Lelaki bukan untuk dikawal. Lelaki bukan untuk didesak supaya sentiasa mengikut rentak kita"

Sememangnya saya setuju dengan pesanan mak.
Walaupun saya percaya,
wanita perlu 'let him' and give men freedom, and avoid forcing men,
namun saya, selaku perempuan, tak dapat lari daripada
perasaan risau dan bimbang untuk memberi kebebasan itu.

Don't talk too much to boys.












2 comments:

Ann said...

"dont talk too much to boys"
haha.tepat sekali.lelaki plg tak suka pompuan membebel *bg merekalah* walau kdg2 kita ckp prkara yg btul.so biarkn sj apa dia nk,klau skt,jgn pksa pegi klinik,nnt tiba ms,pndi2 lah dia p klinik bila tau sktnya tu tak sembuh2.

Farhana & Farhani Azizan said...

miss noha, thanks for the input :x :)