Saturday, May 1, 2010

It's not an option

Bismillah

Salam

Syurga hanya akan didiami oleh orang-orang yang hebat,
maka kita tiada pilihan melainkan menjadi orang yang hebat.
Untuk menjadi orang yang hebat, kita perlukan mujahadah untuk berubah menjadi lebih baik!

Saya yakin ramai yang sering berharap ada kehidupan yang lebih baik,
pendek kata "improvement" dari masa ke masa.

Ramai yang teringin nak jadi baik, dan dapat keluaga yang baik, dapat kawan-kawan yang baik.
Bila nampak orang yang sangat elok akhlaqnya,
kita sendiri 'motivated' untuk memiliki perilaku yang lebih baik;
"Aku nak jadi baik macam dia...Macammana nak buat? Di mana nak mula?"
Untuk menjadi lebih baik, itu adalah fitrah manusia.
Buktinya, yang menganut agama yang bukan fitrah sekalipun (agama selain Islam),
sering mengingatkan sesama sendiri yang mana yang "nice" dan "not nice".

Saya pernah begitu.
Bila jumpa sendiri dengan kenalan yang sangat baik perilakunya, sahsiahnya,
saya selalu berfikir, "Macammana saya boleh jadi baik macam awak?"
Walaupun bagi saya, berubah menjadi lebih baik itu agak susah sebenarnya.
Saya selalu kata pada diri
"Saya nak berubah sebab saya yang nak, bukan sebab keterpaksaan".
Ternyata, nak berubah memerlukan mujahadah yang sangat tinggi.

I notice, sometimes, bila saya selalu persoalkan kelemahan orang,
bila saya selalu bisik pada hati , "Saya tak suka manusia plastik",
ianya hanya mengurangkan sifat rendah hati saya.
Saya jadi susah untuk nampak kebaikan yang perlu saya contohi,
mungkin saya terlalu mengejar "perfection".
Ianya hanya melambatkan proses untuk 'berubah'.
Sejak itu, saya sering pujuk hati saya,
"Kaburkanlah pandanganku pada kelemahan orang, dan cari sesuatu pada orang lain yang boleh
saya contohi , untuk tarbiyah saya".
Ya, tak semestinya saya dah suka pada yang plastik,
sekurang-kurangnya saya tak terlalu appoint kesilapan itu.

Saya selalu ingat masa saya bersama keluarga dan kawan-kawan.
Duduk di rumah, mak, abah, dan adik beradik lah yang selalu tegur kesilapan saya.
Abah selalu cakap "Siapa lagi nak tegur kalau bukan mak dan abah".
Kalau bersama kawan-kawan mesti ada yang segan nak tegur kita.
Saya rasakan bermusafir bersama kawan-kawan sebanyak 3 tahun di NZ dulu
banyak mengajar saya.
Tinggal dengan kawan-kawan, banyak yang dapat belajar dan perlu belajar.
Variety of friends make us learn!
Tak kiralah dari segi ilmu agama sampailah soal menjalani hidup harian.
Kita sentiasa belajar, daripada rakan yang rapat mahupun yang tidak.

Tapi kadang-kadang, kita mungkin lupa dengan segala bekal yang kita dapat,
apabila kita kalah dengan emosi.
Bila marah, kita tak mampu hentikan perasaan itu.
Bila kecewa dan sedih,
kita tak dapat kawal perasaan itu.
Habisnya, kita juga tak ke mana.
Hanya sebab kalah dengan emosi!

berkongsi status fb pemilik http://saifulislam.com/:"Sungguh unik. Selepas Muslim daripada aspek Aqidah, Ibadah, Akhlaq dan Rumahtangga, jangan terus berbicara tentang Dunia Islam dan Kemenangan Islam, sebelum selesai bab "Mestilah Mengawal Diri Dengan Mengambil Kira Aspek Syaitan dan Nafsu". Itu mesej Fathi Yakan. Hal...angan Kemenangan Islam ialah kekalahan kita kepada Setan dan Hawa Nafsu! Mahukah belajar sesuatu?"

Apa yang saya dapat kenal pasti daripada pesanan Fathi Yakan,
"sebelum apa-apa yang lebih besar, sila pastikan kita sendiri kuat untuk tepis
hasutan syaitan dan hawa nafsu".

Emosi emosi...
Seorang pernah menghentak saya,
dengan pesanan kepada kaum perempuan,
"Orang perempuan kena kuat, jangan asyik layan emosi".

Ilmu.
Tak cukup sekadar menjadikan perwatakan orang baik yang kita jumpa untuk dicontohi untuk jadi lebih baik.
Bila kita jauh daripada dia, kita mungkin seperti 'hilang pedoman'.
Tapi kalau kita selalu belajar,
InsyaAllah, semoga ilmu yang baik menjadi pembimbing kita.
Semakin hari semakin banyak yang kita belajar,
semakin banyak pesanan untuk kita.
Sama ada kita 'apply' atau tidak.
Inilah pentingnya bergaul dengan orang berilmu.

Refleksi diri.
Bukan sekadar tengok cermin.
Bila kita ingat masa lampau kita,
tambah-tambah kalau ada kesilapan yang kita buat,
kita pasti malu.
Malu pada semua.
Harap-harap sikap malu juga dapat motivate kan diri kita untuk jadi lebih baik.

Semoga Allah sentiasa lembutkan hati kita untuk terima sesuatu yang baik,
dan berubah jadi lebih baik.
Nak dapatkan sesuatu yang baik,
duduk goyang kaki bukanlah cara yang betul.
Nak dapatkan sesuatu yang baik,
mesti ada cabaran.
Macam nak masuk syurga,
"Adakah kamu mengira akan masuk syurga, sedangkan kamu belum diuji seperti orang terdahulu?"
Ujian saya belum sebesar itu.

Walaupun selemah manapun diri anda, anda tetap mengajar saya tentang hidup.
Everyone teaches me!

Wassalam








No comments: