Wednesday, November 24, 2010

Kisah Azri

Salam

Sedang menonton Bersamamu.
Kisah Azri yang disimbah asid sehingga keadaan fizikal dan kehidupan hariaannya terjejas.
Tengok cara Azri bercakap pun memang nampak perit.
Antara kesannya: kulit gatal-gatal, retina hampir musnah, sukar bernafas dan masalah keseimbangan badan.
Pokoknya memang perlu bantuan orang lain untuk jaga Azri
dan penjagaan tu perlulah sangat rapi.
Nak kena titis vitamin kat mata, pembaik pulihan kulit, operation dan sebagainya.
Sangat kasihan.
Tapi beliau sangat bertuah.
Bayangkan kawan lelaki yang takda pertalian darah sanggup ambil tugas untuk jaga Azri,
sanggup berhenti kerja untuk jaga Azri.
Lazimnya, lelaki susah la sikit untuk buat sesuatu yang 'renyah'.
Tapi sangatlah baik kawan-kawan Azri ni.
Walaupun Azri dah tak sempurna, still ada orang yang be by his side.
Azri ada tunjukkan gambar dia sebelum kena asid,
he was a good looking person.
Dan ini sangat menakjubkan.
Bila-bila saja ni'mat yang kita ada boleh hilang kan.
Semoga kita menjadi hamba yang bersyukur. Aameen~

Sunday, November 21, 2010

Inspiring thoughts - Please share :)


Salam

The flash/ ppnt presentation I wish to share:




Don't compare yourself with any one in this world. If you compare, you are insulting yourself.

Life laughs at you when you are unhappy... Life smiles at you when you are happy...Life salutes you when you make others happy...

Every successful person has a painful story.Every painful story has a successful ending. Accept the pain and get ready for success.

Easy is to judge the mistakes of others.Difficult is to recognize our own mistakes. It is easier to protect your feet with slippers than to cover the earth with carpet.

No one can go back and change a bad beginning; But anyone can start now and create a successful ending.

If a problem can be solved, no need to worry about it. If a problem cannot be solved what is the use of worrying?

If you miss an opportunity don't fill the eyes with tears. It will hide another better opportunity in front of you

"Changing the Face" can change nothing.But "Facing the Change" can change everything. Don't complain about others;Change yourself if you want peace.

Mistakes are painful when they happen. But year's later collection of mistakes is called experience, which leads to success.

Be bold when you loose and be calm when you win.

Heated gold becomes ornament. Beaten copper becomes wires. Depleted stone becomes statue. So the more pain you get in life you become more valuable

*Credit to sis Shareena who introduced this via email. Thank you*

Friday, November 19, 2010

Life is like a cup of coffe? What do u think?

*Bila entah nak start buat assignment...tapi seriously nak 'break' betul-betul after pushing myself untuk siapkan apa yang patut before holidays haritu*

Salam.

Again, a bit of my update.
Semalam keluar pekan Kangar yang 'urban' tu [Perlis maju 2015]
with Noma, Kak An, n adik-adik.
I should have snapped some pictures~
Tumpang Noma baru habis PMR n Kak An ada, so better having this chance to hang out sekali
and belanja adik-adik ni.
Terpaksa saya cancelkan hajat tetamu yang ingin ke rumah
sebab semalam pun kami busy.
Melawat ke bowling center tu, tak berminat dan laluannya agak scary.
Macam x sesuai untuk keluarga.
Maybe waktu nya pun tak sesuai.

*************

Nak kongsi satu video yang dapat daripada link UZAR.
Tentang life is like a cup of coffee.

I love the thought and the soft music, and how the person arranged the words ;)



This is what commented by UZAR:

Tumpukan lebih perhatian & usaha untuk mendapatkan 'Coffee' yang terbaik, bukan sekadar 'Cawan' indah & mahal tetapi berkopi pahit. Pandangan Islam Coffee itu bukan sekadar 'Life' tetapi juga 'After Life'. Awasi kesibukan diri utk sesuatu yg bersifat kosmetik. Ia biasanya bukan sumber kebahagian hakiki, hanya membekal kepuasan fatamorgana yg sementara.

Ok, from my perception pulak after watching the video, I actually nodded my head a few times.
Denoting agreement.

I realized, I want what is best for me. It might be not the best, but it is best for me.
In order to achieve that, life is such a pressure.

Kita tertekan sebab kita nak yang terbaik.
Nak dapat yang terbaik, nak buat yang terbaik, nak beri yang terbaik.
Walaupun bukan yang tebaik, tapi mesti ada expectation yang kita letak.
Tinggi atau rendah, sikit atau banyak expectation tu terpulang bagi setiap orang.
Tapi sementara nak capai, sedikit sebanyak ada tekanannya.

And yes, kadang-kadang when we are facing a very stressful situation,
it seems that we are thinking about it for the whole life.
We forgot to view it broader. We forgot that life is a test.
The test is compulsory for each of us.
When we are getting older, the challenge is even worse.
But somehow, if we see it as a chance to be a better person,
if we see it as a chance to train the patience,
if we see the problems we are facing currently is a way to make us stronger,
then it will be less pressure.

It's part of life.
When I'm tested, please try not to fail it,
Overcome it wisely and rationally.
Because we'll never know apa lagi ujian yang sedang berbaris menanti kita in the future,
And we never know how dasyat the ujian will be.
Tambah-tambah bila dah bekerja, berkeluarga sendiri.
We have to manage it properly especially in terms of emotions.
Our first act when being tested determine how patient we are.
And everyone adalah orang yang bersabar actually.
It's just that, we are having the patience in different parts.
Ada orang boleh bersabar dengan pasangannya yang heartless,
ada orang boleh bersabar dengan rengekan bayi,
ada orang boleh bersabar dengan bunyi yang bising.
ada orang tak boleh dengan semua tu, tapi boleh bersabar dengan suami yang kurang rasa tanggungjawab.
Yes, semua orang pun adalah orang yang sabar.
Be grateful.

Every1 prays to be in paradise rite [in fact everyone dreams for it].
And, once we ask and choose to be in that place,
we should have expected,
life won't be that easy for us because
in order to be in an extremely good place,
is not by having nice time for the whole life.
Adakah kita sangka kita mendapat syurga sedangkan kita belum diuji seperti orang terdahulu?
So, get ready, and we pray hard He will make it easy for us ok :)

The video touches that the cups are just the tools.
Yes.
Ujian, kawan, suami, ibu, bapa and everything we are given chance to have those,
are just the tools that borrowed to us to reach our main goal;)
So why do we have to bother a lot on the tools
seems the tools and the main goal are switching their places rite.
Pesan Dr. Razi dalam fb: Fokus.

*I got an inspiring flash from Kak Shareena and I don't know how to share it in this blog, salin je kot but tak larat lagi..And I have this song suddenly come into my head*



" Tidak dilihat (penyelesaian) bagi dua orang yang cinta-mencintai kecuali NIKAH " ( Riwayat Ibn Majah, al-Hakim, sohih menurut al-Hakim, As-Suyuti , Al-Jami' As-Soghir, no 7361, 4/397 cet Jahabersa).
from : http://www.zaharuddin.net/lelaki-&-wanita/212-antara-displin-islam-dalam-pertunangan.html



Wassalam

Tuesday, November 16, 2010

I miss this!

Salam ziarah wahai blog yang sudah lama terbengkalai~

Dear blog yang sudah bersarang lelabah,
u have been abandoned for quite a long time.
Sorry the morry ya!

Now I realize how a busy life actually is.
[???]

Dulu, dekat uni tengah assignment berderet pun masih sempat nak update blog.
Ok, perhaps faktor internet speed pun menyumbang.
Tapi internet speed kat Penang not bad kot~

And sekarang..kat maktab...strugling for a diploma..in Education..
yes, I'd say it was very tiring for the first few months.
Now we are done with the first semester.
Another semester left! Wee~

*Kepada sapa2 yang nak masuk KPLI, jangan risau..it's not bad :P
Setakat pressure je, dan rasanya semua pun dah 'lali' nak layan perasaan 'pressure' tu.
So whether u make it to be happy, or sebaliknya, or terima je la...I'm the third part :)

Dan memang rindu gile kot nak dengar orang kasi ceramah agama kat diri ni.
Face to face aka talaqqi. Memang rindu gile ok.
Tapi determination tak kuat untuk bergerak jauh dari area maktab.
[Monolog: Ya Allah, grant me a husband yang slalu bg ceramah tak kisahla dari aspek apapun, chemical bonding ke, sosial ke, kebersihan ke, hormat menghormati ke, cara masak yang ideal ke..or even nak berleter pasal jenis ikan pun..asalkan I dapat input to be a better me, please ... Aameen] :]

Besok Raya Haji. Rumah baru lepas kena banjir.
Dan sudah tentulah ada part rumah ni yang not terurus dengan baik lagi after banjir.
So memang buat ala kadar ja persiapan rumah ni.
Maafla kepada tetamu2 yang sudah text saya nak datang beraya,
Kali ni ada ketupat dengan laksa ja for the first day raya.
Lepas tu banyak kenduri kan :D
Kenduri korban, aqiqah, kawen.
Smua pun mesti busy dengan kenduri + daging korban yang maniss ;)
Dan.....jangan lupa kisah Nabi Ibrahim :)


*When I've nothing to say...that means.. I'm not interested*
Ok baby...[cik said dia paling ingat kak ani sebab kak ani panggil dia baby]
OMG, I should call her sunshine or princess or sweetheart or cayang..

Saya takde baju raya kalini. Pakai je apa yang ada.

Kak Yusma, mari berjumpa ya...Saya nak jumpa dengan awak di pekan Kangar yang urban tu jugak :P Jom!

Siti Nurul Aini.
This name remains in my heart.
Tq! It's like patah tak tumbuh, hilang tak berganti :)




Ok, menunggu hari kedua raya - kenduri di rumah tok - mari explore dunia kenduri yang sudah lama ditinggalkan-

Lesen kereta.

IQ.

Leaving for KL kot since Norma pun dah habis PMR, and I guess she might be interested to spend some times there...'party' time with Kak An~

Papai, wassalam~


Friday, September 17, 2010

Raya after 3 years !!

Raya Pertama: Di rumah Syud.
Our best friend from SMK Derma.
Saya selalu terkesima bila tengok Syud cakap.
Lancar, terang & jelas + peramah..hehe
Sebelum raya lagi dah text jemput beraya kat rumah.
On hari raya itself, Syud nampak kami kat MADI Jejawi for solat hari raya
& she text us "wajib datang rumah saya".
Ok cikgu, kami menurut perintah.
Kan awak dah tak sampai rumah, kami yang sampai dulu..hehe =P
Syud masak nasi daging..Sedapp..Hilang keyakinan nak bagi Syud makan my cook =P
Syud, tq sebab still sudi keep in touch dengan kami.





Raya ke-2.
Petang tu boboy datang. Lepas tu secara spontannya mak suruh ajak kawan-kawan yang lain.
Saya pun ajak Kak Yusma, Fifi & Laili datang lagi waktu malam.
Kebetulan, Jannah pun datang malam tu.
Kawan kami kayuh basikal sama-sama waktu di SMKD.
I felt happy coz it's kinda small reunion for x-new zealanders =p
*Seronok tengok adik Kak Yusma yang comel makan laksa





Raya ke-3.
Di rumah Kak Yusma.
Sanggup meredah hujan untuk datang makan bihun sup mak K.Yusma yang sedapp..
Bukan senang nak jumpa bihun sup yang sedapp.
Tq to Kak Yus & family sebab bagi kami tapau =)
Tapi kami lupa bawak bekas kuih akak =(
Jumpa lagi nanti ya =)


Raya ke-5.
BARULAH berkesempatan nak bergambar the WHOLE family.
After 3 years..After 3 years..I LOVE IT!



Ini semalam...Raya ke-7.
Tetiba kawan2 sekolah rendah called nak datang rumah.
It was a small gathering..but satisfaction tu sangat terasa.
Walaupun korang datang kejap ja.
And everyone changes. Cuma tumbesar je yang tak berubah sangat =D

*Lupa nak snap picture KA and the siblings on the 4th raya.
Mungkin saya kalut =P

OK..aSSIGNMENT BERGERAK SEPERTI SIPUT DI KALA RAYA.
Tambah2 orang lain xda assignment...Lagilaaah :D
OMG...Dah kena balik Penang...Saya risau + resah..Besok yang lain2 dah nak berangkat ke KL.
I'm sad :(

Wassalam



Tuesday, September 7, 2010

Bila yang khilaf dipanjangkan cerita

Salam

To start of - I'm not an ustazah or an islamic scholar & seumpamanya.
But this is what an ignorant observer feels
apabila :

Membaca perbincangan tentang isu yang sudah dinyatakan dari awal bahawa ianya isu KHILAF,
tapi masih lagi diulang bincang 'berjuta' kali,
+ ada yang keras juga nak pertahankan pilihan masing-masing,
+ at last no conclusion at all.

This is what I realize, bila isu khilaf bincang panjang berjela,
lastly there's no absolute conclusion.

I think it's clear everyone should have realized what the concusion will be.
Why waste time?

Unless u want to share what the islamic scholar said.

But it happens like' thousand' times?

And it just make orang awam macam saya
pening and just don't make people feel bore please :))
Make it sweet and simpler.

Wassalam.

Friday, August 13, 2010

My sisters, I love you.


Facebook:

Farhana Azizan I expect semua maktab macam Maktab Perlis :(( Nak balik :((

August 10 at 12:24am Friends Only · ·
    • Farhani Azizan COME ON. Jgn buat perangai budak2 boley tak?
      August 10 at 12:48am · · 1 personLoading... ·
    • Nurul Yusma Hanim Ahmad
      all maktab are the same, i guess. being sponsored and bonded by anybody has advantages and disadvantages. one of the disadvantages is u cannot run away if u dont like the system. by hook or by crook u have to follow them even though some of... them do not make sense!.

      our lives in NZ such a wonderful memory to be remembered. there must be a reason why Allah sent us to maktab, undergoing all this 'meaningful' life.

      take care my dear. have faith in whatever u do, be strong.miss u heaps!
      wassalam

      August 10 at 12:53am · · 1 personFarhani Azizan likes this. ·
    • Elun Hanaffi jangan mudah mengeluh.like wenli said, its not easy to be a good teacher. its long,and not that easy road. yet, remember, we want to educate children. do not compare our life in NZ with in maktab. we are LUCKY enough coz at least we got the chance to live 4 years in that heavenly country. once you guys da sampai tempat macam akak, korang akan rasa kemanisan and kenikmatannye insyaAllah. just bersabar ok :)
      August 10 at 2:39am · ·
    • Farhana Azizan Thanks a lot for the support and advices sisters...this life reflects my hostel life years ago, and after 5 months staying at home, i think i'm facing a deep feeling - homesick
      August 10 at 11:01am · ·
    • Farhani Azizan
      u r comparing maktab perlis yg baru dibina dgn maktab lain yg agak old fashion, sistem sama gak kan?. u never know how worst living in here, especially when u have to face with the unorganized system+corruption that u have no power to chang...e them, not like our country. We really have to learn to accept everything without complaining, bcoz we are sponsored and 'bonded' by the gomen and the campus itself. If we try to fight with the system, jgn harap boleh berjaya. No special treatment given to us eventhough we are foreigners/their guests. And thats why we have to undergo a very loooong journey here, sumtimes rasa nak masuk wad sakit jiwa dgn sistem di sini, n thats why i prefer just to keep silent, . Lecturers always say, theres no easy way out to be a doctor, same as teacher. Kawan2 je yg akan paham. Kita kena sentiasa bersedia terima perubahan, dari satu sistem ke sistem lain, dari satu suasana ke suasana lain, dari satu alam ke alam lain. Dlm psikologi cakap, dalam setiap fase hidup, kita ada tanggungjawab yg perlu diselesaikan, supaya kita lebih mudah sesuaikan diri dgn fase hidup selepas tu. fase=phase.
      See More
      August 10 at 12:02pm · ·
    • Elun Hanaffi
      dun worry hana,
      i felt homesick until the final week staying in maktab
      how was that?
      hahaha
      you will be fine my dear
      ...just fine
      insyaAllah :)

***************************************************

Ok, this time I'm not talking about my twin, Hani.
But it's about my two sisters, both of them are currently in Johor.
They are not my sisters kandung, but I love to call them sisters.

I love them.
Dari dulu, waktu zaman saya masih 'berhingus' tahun pertama di Palmy NZ,
sampai lah sekarang...They keep giving support and advices.
They never stop.
They are people with tough hearts.
I miss both of you, Kak Ilun & K.Yusma.

Yes, I think it's not wise to complaint this and that.
Bukannya tak pernah hidup susah.
Pernah je, but...maybe 5 month-duration at home before I came, was too comfortable for me.

Even Ayu, a year younger than me looks far more mature
when she wrote on ym "OK la tu daripada takda (tempat tidur)".
After I told her that we have to stay in bilik TV.

Come on Hana, I think I seek to be pampered with comfortness kot.
That's why lah 'ter'express kejap ketidakpuasan hati itu.

I miss you..Kak Nad, Kak Nabil, Kak Hani.
Walaupun jarang contact with the three of you,
but your kindness still sangat terngiang-ngiang in my mind.

My first year in Palmy is now a memory, and it's one of the sweetest memories.

Wassalam.