Thursday, November 12, 2009

Aku cuma seorang musafir?

Salam

Ya, aku memang seorang musafir.
Tapi aku bukan hanya seorang musafir.

Aku memang penuntut ilmu.
Tapi aku bukan hanya seorang penuntut ilmu.

Aku seorang hamba,
hamba kepada Tuhannya,
Tuhan yang Maha Satu.

Aku diberi izin oleh-Nya untuk lahir di dunia,
lahirku untuk beribadah kepadaNya,
ibadah ku bererti aku meniatkan segalanya untuk Tuhanku,
dan aku pastikan segala caraku seperti yang Tuhanku mahu.

Lahirku pula dalam ni'mat iman dan Islam,
ni'mat paling berharga tiada tandingnya daripada Tuhanku.
Tapi entah bagaimana syukurku kepada Tuhanku.
Bagaimana memperoleh hati yan bersyukur itu Ya Tuhanku?

Cukupkah,
sekadar menjaga diri sendiri?
Cukupkah sekadar berbuat baik kepada orang lain?
Cukupkah sekadar memajukan diri sendiri?
Itupun masih lemah serba-serbi.

Aku masih Kau beri nafas ini Ya Tuhan,
sementara aku masih punyai pinjaman ini,
aku memohon petunjukMu,
bagaimanakah caranya Ya Allah,
untuk aku manfaatkan seluruh kehidupanku,jiwa dan ragaku semata-mata untukMu?



Wassalam

No comments: