Tuesday, April 13, 2010

Talk di Cemara (1)

Salam

Pagi tadi waktu susun buku, tetiba ternampak satu kelibat file.
Rasa macam kenal. Buka-buka...Betullah, memang kenal pun!
Tak sangka, nota tu masih ada!

Imbas kembali pada tahun 2006 kalau tak silap,
students INTEC ada anjurkan talk "Fiqh Luar Negara".
Speakers Ust.Maszlee dan Ust.Adlan- nama yang asing bagi saya pada ketika itu.
Waktu tu saya di Uniten, berminat juga nak join selepas dipelawa oleh si kembar.
Bertempat di Asrama Cemara (errr...betul ke nama hostel ni??..tak ingat).

Seingat saya, talk Ust.Maszlee menyentuh isu fiqh luar negara dan Al-Aqsa.
Sesi beliau memang saya beri komitmen, disebabkan Al-Aqsa dan isu Palestine
merupakan isu semasa. Juga fiqh luar negara, ilmu yang perlu saya cedok
untuk bekal sebagai musafir di tempat orang.

Manakala, talk Ust.Adlan, tentang hadis.
Bagi saya topik ini agak berat. Terlalu banyak yang saya tak tahu.
Tambah-tambah bila melihat diskusi pelajar-pelajar di situ dengan Ust Adlan
tentang hadis...
Saya tertanya; Macammana la diorang boleh terfikir soalan macam tu?

Basically, saya yang sebenarnya banyak tak ambil tahu..hehe
Ok, saya tertarik dengan nota yang Ustaz Adlan kepilkan kepada peserta;
tentang
Beberapa Ciri Pemikiran Ahli Hadith.
Sikap yang sangat perlu diberi perhatian dan diambil manfaat.
Tambah-tambah buat orang awam seperti saya.

Perkongsian nota..
Sebelum tu.

Siapakah Ahli Hadith?

Menurut sebahagian ulama terdahulu - contohnya imam al-Tirmizi
dalam bukunya al Jami'al al Kabir - ahli hadith ialah para ulama yang pakar dalam bidang hadith secara khusus
terutama dalam ilmu kritikan (Jarh wa Ta'dil).

Terdapat juga penggunaan istilah ini secara umum bagi sesiapa sahaja
yang menjadi periwayat hadith.

Muhammad Nasiruddin al Albani pula pernah menggunakan istilah ahli hadith
untuk 2 golongan:

1) Mereka yang mengetahui secara mendalam tentang pengkajian hadith secara sanad dan
matan. Maksud ini sama dengan maksud yang diterangkan sebelum ini.
2) Mereka yang bersunguh-sungguh mengamalkan hadith di dalam kehidupan seharian
samaada di dalam ibadah khusus atau umum.

(Perkongsian nota Mencontohi Pemikiran Ahli Hadith oleh Adlan Abd Aziz)

Bersambung...

No comments: