Friday, August 21, 2009

(1) Aku Berserah diri kepada Tuhan seluruh Alam

Salam

Ku teringat cerita itu
Cerita tentang Nabi Ya'kub di saat kewafatannya;
Cerita tentang penekanan terhadap Aqidah,

Saat maut menjemput Ya'kub,
baginda berkata kepada anak-anaknya;

"Apa yang kamu sembah sepanjang peninggalanku?"

Mereka menjawab,

"Kami akan menyembah Tuhanmu dan Tuhan nenek moyangmu iaitu Ibrahim, Ismail, dan Ishak,
(iaitu) Tuhan Yang Maha Esa
dan kami hanya berserah diri kepada-Nya"

(Rujuk Surah Al-Baqarah (2;133))

Dan kuterfikir,
bisakah aku mencontohi Ya'kub?
Sehingga saat yang begitu getir,
dia kuat memperingati anak-anaknya dengan penekanan mentauhidkan Allah.

Bisakah aku mewasiatkan kalimah itu kepada anak-anakku kelak
walaupun di saat aku sedang lemah?

Anak-anakku,

Tuhan berfirman kepada Nabi Ibrahim;
"Berserah dirilah!"
Dia menjawab;
"Aku berserah diri kepada Tuhan seluruh Alam"

(Rujuk Surah Al-Baqarah,2;131)

Ya bunayya,

Ibrahim mewasiatkan ucapan itu kepada anak-anaknya.
Begitu juga Ya'kub.
"Wahai anak- anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama ini untukmu,
maka janganlah kamu mati kecuali dalam keadaan muslim"

(Rujuk Surah Al-Baqarah (2;132))

Anak-anakku,
Ibumu mungkin tidak mampu mewasiatkanmu bungalow-bungalow mewah,
tanah mahal bereka-ekar, perniagaan besar,
tapi ingatkan ibumu untuk turut mewasiatkan kalimah itu;

"Aku berserah diri kepada Tuhan seluruh Alam"
"Aslamtu li Rabiil a'alamiin"

Ingatkan ibumu ketika hayatnya

Wassalam







No comments: