Wednesday, August 5, 2009

Isu sensitif

As-salam

Bidaa'h.

Cukup satu kata itu disebut-sebut,
mungkin ada telinga yang akan berdesing,
atau darah yang bakal menggelegak.

Cukup di situ dulu,
saya khuatir mengundang kontroversi,
tambahan lagi,
ilmu tentang "bidaa'h" kurang daripada sejengkal mungkin,
pengertian "ibadah" belum tentu lulus,
mahu berbicara soal "bidaa'h", saya rasakan jauh sekali.

Saya hanya mampu membaca sedikit nukilan di artikel,
dan buku-buku nipis hasil kajian ilmu
mereka yang terpercaya yang mementingkan disiplin ilmu,
atau menonton "debat" 2 tokoh.

Bahasa Arab pun serba-serbi,
Kitab-kitab tak pernah pun dikaji,
Berinteraksi dengan hadis dan al-quran pun tak tahu cara,
Bidang pula matematik,
Siapalah saya.

Justeru,
marilah belajar dan mengkaji serba sedikit,
sebelum menutup telinga menerima nasihat,
sebelum menutup hati menerima teguran,
sebelum akal sudah tidak cerdas,
sebelum fizikal menjadi lemah,
sebelum memberi hukuman dan men"justify".

Di setiap sujud aku meminta semoga kita semua sentiasa digolongkan dalam
golongan yang selamat, al firqatun an najiah. aameen..

***********************************************************************



"Tak pa lah Mid, kalau tak lulus periksa nanti ayah hantar mengaji pondok"

Bila anak tak berapa perform dalam bidang sains atau akademik di sekolah dengan baik,
antara inisiatif yang lazim ialah melanjutkan pelajaran si anak dalam bidang agama.

Ke mana scorers kita?
Lazimnya di bidang sains.

Apa kesannya nanti?
Bila ada protaz muncul, jangan marah ya bang :)

*protaz = profesional ustaz

Wassalam

2 comments:

Miss dizzy said...

hurm...betul la...bercakap tntg bida'ah..semakin lama semakin takut saya nk berbicara even tntg ibadah...
keliru mana yg betul2 sunnah n mane tidak...huhu..

hana said...

miss D,

takpe-takpe,
yang penting kita kaji,
lepas tu kongsi dengan kawan2.
sama2 kita belajaq;p

jangan kongsi baru kaji sudah..hehe