Thursday, August 27, 2009

[5] Pulang malam [6] Budaya malu

[5]

Salam

Semalam, kali pertama, aku menaiki bas terakhir, 9.20 pm, dari uni ke city.

I was nervous. Takut bus tak kunjung tiba macam haritu.

Sebaik sahaja bus muncul, aku keluar dari tempat persembunyianku di marsden,
sejuk kot tunggu kat luar.

Nampak la beberapa orang keluar dari perut bus.

Aku nervous lagi. Teringat kes Suhaili sewaktu aku di Tingkatan 1.

Bus gelap rupanya pada waktu malam.

Mujur ada 2 orang wanita , Korean kot.

Yang lain semua lelaki, Muslims I guess coz they wished "assalamua'laikum"

Oh, gelapnya.. takut terlepas College Street.

Karang kena berjalan dalam kesejukan.

Nampak je station minyak Caltex, terus pushed the button.

Mujur ada jugak yang turun kat situ.

Berjalan, seorang diri, dalam gelap.

hmm..

Waktu on campus dulu pon selalu jugak buat macam tu,
tapi rasa a bit secure, sebab dah biasa.

Bila di luar rasa macam lebih banyak terdedah pada bahaya.

Ada yang pernah berkata padaku "Wanita tak boleh bermusafir tanpa mahram"

No wonder lah kan, sesetengah anak perempuan yang nak pergi belajar ke luar negara,
dikahwinkan oleh parents.

By the way, persoalan ini pun banyak kupasan ulama'.

Aku cenderung pada pendapat Yusuf Al-Qardhawi. Applicable untukku yang kini di perantauan.

*Ada yang refer mahram tu seperti ayah/abang..kalau kawan perempuan tak dikira mahram..

Anyway, i'm not an islamic scholar to clarify thing,
yang penting; memberitahu agar mencetus mahu


Wassalam

[6]

Bila hilang budaya malumu lakukanlah apa saja yang kamu kehendaki. – HR. Bukhari.

Lakukanlah apa saja,

Ya lakukan~

Munkin tak kisah apa orang kata,

Saya nak buat, hak saya,

Tapi,

Allah nampak.

Saya malu.

Kan malu yang paling berhak ialah malu pada Allah.

Kalaupun tidak terasa malu pada diri sendiri dan orang lain,

ingati diri ini sendiri dengan malu yang lebih berhak.

"Puasa adalah perisai. Oleh itu, janganlah seseorang mengerjakan rafath (perkataan yang keji) atau berbuat sesuatu perkara yang jahil (menyalahi hukum)." – Hadis riwayat al-Bukhari.

Sejauh manakah nilai puasa saya andai ia tidak mampu menjadi perisai
untuk saya menjauhi kata-kata keji dan perkara yang menyalahi hukum?

Taqabbalallaahu minna wa minkum

Wassalam

3 comments:

Anonymous said...

kemudian,nk ckp perlu kahwin ke ni?
*garu2 kepala*
lps kahwin badan naik.:p

budakslalusalahckp said...

ammaba' habes tazkirah?

Farhana & Farhani Azizan said...

salam

anonym,
xdela nak cakap perlu kawen;p
sperti yg kt tulis;
kt cenderung kupasan sy.al-qardhawi,
kene carilah kupasan die,
tapi nak berteman pun boleh jugak;p

bdk s.s.c,

ammaba'du-maka bermulalah penceritaan saya

taqabbalallaahuminnawaminkum-
smoga Allah menerima amalanku dan amalan mu / amalan kita

lebeyh kurang la;
boleh tanya cikgu Bahasa Arab;p