Wednesday, July 20, 2011

Apa yang kita beri hari ini?

Salam

Apa manfaat kita buat orang sekeliling hari ini?
Sebelum menjalankan bantuan untuk orang,
have we ever checked samada niat kita sedang ikhlas mendapat redha Allah
ataupun ada sampingan mengharap penghargaan manusia?

Yes,
itulah yang saya dapat setiap kali mendengar slot suri di IKIM fm pada hari Rabu
bersama Prof Mohaya.

Beliau berkali-kali menekankan:

1) Fokus pada apa yang kita ada, jangan pada apa yang kita tiada
2) Bersyukur........
3) Fokus untuk memberi, bukan menerima
4) Cari redha Allah, bukan penghargaan manusia
5) Jangan ashik fikir apa orang kata...
6) Positive energy selalu

Beliau seorang yang positif, dapat suntik semangat positif juga kepada pendengar.
Beliau bukan ustazah, tetapi pakar mata yang suka kongsi pengalaman hidup.

Tadi, antara pesannya:
Amatlaaaah rugi hidup ini jika dalam sehari kita tidak melakukan amar ma'ruf nahi munkar.


Saya agak tersentak, dan tertanya:
"Aku buat ke hari-hari?"

Sebab itulah tujuan hidup kita pun, memanglah sia-sia kalau tak dapat capai tujuan hidup ini.

Suruh adik kita solat dah amar ma'ruf...Nasihat adik untuk tak buang masa dah nahi munkar...itulah fikir saya. Tapi mungkinlah ia tersangatlah kecil jika dibandingkan dengan pejuang-pejuang hebat.

Yang takutnya..kalau kita halang yang ma'ruf dan menggalakkan yang munkar.
Kita yang jahil ini, hidup pula pula dalam zaman penuh dengan fitnah,
iman pula bagai buih, sampaikan tak dapat kita bezakan yg betul yang salah,
dan terasa sangat biasa tiada apa apa dengan maksiat.

Syukur juga ada pendidikan islam dalam silibus KPLI, ustazah tugaskan kami menghafal doa sebelum memberi salam. (Antaranya doa meminta perlindungan daripada fitnah ad-dajjal)

Jadi...apa yang kita beri hari ini? (instead of tanya apa yang saya dapat selama ni?)

- Pernah tak kita rasa ruginyaaa aku tolong kau dulu, kau tak pernah hargai..
- Pernah tak kita ungkit..Slama ni kita bagi dia macam2, tapi tak pernah dia hargai..malahdia lebihkan orang lain yang tak pernah bagi dia apa2
- Pernah tak kita tolong orang, tapi perasaan rasa macam paksa rela..dalam keadaan bebal kita buat juga

Saya terfikir...ruginya saya kalau pernah..rugi sangat..sebab saya hanya dapat penat lelah...sebab saya hilang salah satu syarat amal diterima iaitu IKHLAS.

Ya Rabb, pimpinlah hati2 kami agar sentiasa ikhlas.

No comments: