Sunday, July 3, 2011

maa'ssalamah wa ilalliqa'



Bermula daripada kelas bersama U.Maszlee dan U.Adlan,
saya menyertai group hadis 40 mailing list dan AAN,
dan mengenali beberapa figura di situ,
yang tak pernah jemu dan tak pernah berhenti
untuk sampaikan ilmu walaupun dalam keterbatasan alam maya.
Dan daripada usaha-usaha itulah,
akhirnya saya mendaftar AFN yang baru ditubuhkan 3 tahun lalu,
setelah dipromote habis-habisan oleh salah seorang moderator.

Saya tidak begitu terbiasa dengan surrounding AFN di awal penubuhannya,
malah tidak aktif langsung walaupun ada meninggalkan komen pada article.
Sehinggalah saya terbaca isu pakai serban ganti topi keledar (?)
daripada link AFN.
Mulalah saya membelek isu apa lagi yang ada,
barulah perasan ianya sebuah forum di alam maya.
Dan ahli pun tak ramai lagi,
yang post pun orang yang sama jugak.

Kebetulan, waktu tu, sedang mencari maklumat tentang ikhwanul muslimin,
Imam Hassan Al-Banna, dan Syed Quttb.
Cari punya cari, rungkai punya rungkai,
akhirnya dengar pulak kupasan Ummah centric vs Jemaah Centric oleh U.Maszlee dan U.Hasrizal.
Hmm..banyak sejarah yang saya tak tau.
Cari lagi, sehingga saya mencapai satu keputusan dan membawa kepada satu prinsip.
Sejak itu, saya tak tau siapa yang harus saya rujuk dan tanya
yang boleh meyakinkan saya berdasarkan sumber sahih,
maka saya mula mengaktifkan diri di AFN.

Setelah sekian lama,
saya kembali menjadi ahli lelap.
Sebab terasa seperti lebih banyak berforum berbanding 'turun padang'.

Benar juga : "Ilmu mengubah pendapat tetapi ianya tidak mengubah sikap dan peribadi" U.Emran.
Setinggi mana pun ilmu, tapi sikap tak improve, tetap tak akan bahagia.
Sebab itulah, pencarian sebenarnya tak pernah berakhir.
Dulu sangkaan saya, lemahnya bila saya perlukan seseorang untuk bawa dan bimbing saya jadi baik.
Hakikatnya, manusia memang lemah.
Sebab tu saya pohon rakan2 soleh/solehah bersama biah soleh/solehah.
Sampai bilapun, pencarian takkan berakhir.
Susah nak dapat kalau hati tak betul dan kotor.

Semalam K.Ezzah cakap, dia suka dengan ukhuwah ni,
yang mulanya bertemu kat alam maya sebab tujuan yang sama,
dan bila jumpa, rasa manisnya ukhuwah tu.
K.Ezzah yg musleh, jumpa orang bagi salam walaupun tak kenal.
Dan ingatkan saya pada satu hadis tentang org akhir zaman yang hanya bagi salam pada org yang dikenali.

Setelah beberapa tahun kenal AFN, semalam ALLAH izin jumpa dengan netters sekalian:
khususnya muslimat :K.N, K.Nurul, K.ezzah, K.Tasniem, K.Yushan, Ummimq, Dr.Linos, Ummu Yaser, Ummu Humaira,Ummu Durrah..
Kebetulan jumpa dengan kakak ipar Dirah yang selalu jumpa kat uniten dulu, K.Ina (now under majalah I di karangkraf) and kak G-bah.
bestnya kalau Hani ada sekali.
Saya mengaku, bahagia :)
Dalam perjalanan pulang pun masih berdiskusi.
Temukan kami lagi ya Allah..
Aameen..







No comments: